مش لازم تكون من الفضاء عشان تعرف SEO

مش لازم تكون من الفضاء عشان تعرف SEO

العبارة دي " أنت لازم تكون من الفضاء عشان تعرف SEO  "  سمعتها من ناس كتير أتعرفت عليهم في مجال E-Marketing  و تقريبا كده من ساعة ما قررت أدخل المجال دة و أنا بسمعها !!!

ولكن في يوم قلت لنفسي مجرب كده و قلب علي الانترنت و نشوف ال SEO  دة بيتكلم عن أية ؟؟؟

دخلت مواقع كتيييييير وده طبعا غير المنتديات و زى ما أحنا عارفين أن المحتوي العربي في معظم المجالات منسوخ من بعضة أي معلومة كنت بلاقيها في مدونة أو موقع بيفهم شوية كنت أشوفها في 3/4 المدونات من نفس التخصص ..... طب و بعدين أية الحل ؟؟؟

قررت أن أعتمد علي المواقع الأجنبية و المحتوي الانجليزي في إن أعرف أكتر عن ال SEO  و بعد فترة - مش كبيرة - ولكن بصراحة حسيت بفرق كبير .

الجميل أن كل مقال أو فيديو كنت بشوفة كان بيحسسني أن ال SEO  مشوق أكتر من الأول بكتييييير دة غير أن أكتشف أن جوايا واحد من الفضاء ... ايون واحد من الفضاء ، أصل انا عمري ما نسيت أن " اللازم يعرف SEO  لازم يكون من الفضاء" :)

وأستمريت فترة حوالي شهرين و عرفت أساسيات SEO  و كان عندي إصرار أن أطبق كل كبيرة و صغيرة بتعلمها و دة كان راجع من باب التجربة ليس أكثر .

و بعد فترة كانت حوالي 6 شهور لاقيت أن كل الأنا طبقته فعلا نتيجته ظهرت قدام عيني :) حسيت ساعتها أن الموضوع مش صعب و أن كتر الكلام الخطأ بين الناس عن علم SEO  مش صحيح و أن أبسط مما كنت أنا شخصيا أتوقع ، و عرفت سعتها تصحيح العبارة و هي " مش لازم تكون من الفضاء عشان تعرف SEO " 

و علي رأي المثل اللبناني البيقول " كبرها تكبر معاك .... و وصغرها تصغر معاك " يعني أي حاجة أنت شايفها كبيرة و مجربتهاش هي تتفضل كبيرة طول عمرك قدام عنيك و عقبة في حياتك ، و العكس صحيح .

ها قررت تكون من الفضاء أنت كمان ؟؟؟ 

لو قررت أنك تكون من الفضاء وتعرف SEO  لازم تشوف الفيديو دة الاول https://goo.gl/5GZDP0

كلمات بحثية :

تعليقات الفيسبوك

مقالات ذات صلة

حكاية الفوركيشة

حكاية الفوركيشة

Jun 01, 2018

دي حكاية كبيرة تقدر تقول كدة كانت من الاساطير و أصبحت حقيقة !! الفوركيشة دي عبارة عن حالة ألكترونية بدات منذ بداية التسعينات ، كان حلم اي شركة انها يكون ليها موقع علي الانترنت J و كانت مشكلة كبيرة جدا انك تصمم موقع أو تستعين بمتخصص في تصميم المواقع الالكترونية .... ولكن كان في...

هو يعنى ايه استهداف محلى فى الـSEO

هو يعنى ايه استهداف محلى فى الـSEO

Jun 04, 2018

الـ seo  المحلى وهو ما يعنى تحسين صفحات موقعك حسب نتائج دولتك أو منطقتك وده اللى بتيتح فرصة كبيرة للربح لو أنت عندك أعمال خاصة كالمحاماة، العيادات، أو أصحاب الحرف كالسباكة وغيرها. أو عند البحث عن مطعم معين فى منطقة ما أو بنك فى دولة معينة. مثال عند البحث بكلمة "بنك&q...

اوعي يضحك عليك و يقولك ان دة SEO

اوعي يضحك عليك و يقولك ان دة SEO

May 31, 2018

عشان E-marketer  مننا حياة ال Social media  و الانترنت بصفة عامة ، وعشان أهتماماتنا بتفرض علينا أن لازم نشوف كل جديد في مجالنا بشكل مستمر فقررت في يوم أعمل لفة كدة بال Keywords  الخاصة بمجالنا علي الانترنت و أتابع هل في جديد في ال E-marketing  او online advert...